Bart van den Nieuwenhof

Bart van den NieuwenhofGeverifieerdBart van den Nieuwenhof is Chief Executive Officer van foodservicebedrijf La Place. Hij werd in 1971 geboren te Ukkel, een stad in het Brussels Hoofdstedelijk gewest.

Opleiding

Na het behalen van zijn diploma aan het Hertog-Jancollege te Valkenswaard ging Bart van den Nieuwenhof Psychologie studeren aan de Universiteit van Tilburg. Deze studie heeft hij echter niet afgerond aangezien hij de kans kreeg om een traineeship bij C&A te doen. Later heeft Van den Nieuwenhof diverse modeopleidingen gevolgd, onder andere bij Detex-opleidingen en aan het Amsterdam Fashion Insitute (AMFI). Tevens heeft Van den Nieuwenhof aan het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) zowel zijn NIMA A als zijn NIMA B diploma behaald.  Vervolgens heeft hij aan de AOG School of Management een postdoctorale opleiding merkmanagement gedaan en aan het TIAS NIMBAS heeft hij een retail executive program gevolgd.

Carrière

Bart van den Nieuwenhof heeft na zijn traineeship bij C&A als storemanager bij ditzelfde bedrijf gewerkt. In 2000 verliet hij C&A en werd hij manager marketing services bij UPC. Hier heeft Van den Nieuwenhof als MT-lid bijgedragen aan de draai van UPC als technisch georiënteerd bedrijf naar een meer klantengeoriënteerde organisatie. Na deze functie vijf jaar vervuld te hebben gaat Van den Nieuwenhof aan de slag als SR Manager Operations bij V&D tot hij gevraagd wordt om lingerieketen Hunkemöller te helpen redden. Van den Nieuwenhof had samen met Philip Mountford de taak om Hunkemöller weer op grote hoogte te brengen. Samen trekken ze de doelgroep van de keten in twijfel en komen erachter dat dit niet de juiste is. Door in te spelen op de behoeftes en interesses van de juiste doelgroep weten ze Hunkemöller nieuw leven in te blazen.

Na drieënhalf jaar bij Hunkemöller gewerkt te hebben wordt hij gevraagd als CEO van La Place. Om het bedrijf door en door te leren kennen werkt Van den Nieuwenhof zestien weken lang in de restaurants en moet hij afwassen, klanten bedienen en eten bereiden. Naar eigen zeggen telt deze praktijkervaring nu nog mee in zijn besluitvorming. Ook komt hij er op deze manier achter dat La Place het een stuk beter doet dan het communiceerde. Van den Nieuwenhof heeft er onder andere voor gezorgd dat er beter gecommuniceerd wordt dat La Place alles vers bereid. Een ander punt wat Van den Nieuwenhof erg belangrijk vond, was het uitbouwen van La Place. Gezien de omstandigheden lijkt franchising voor hem de enige manier. Hij krijgt echter van alle kanten, waaronder van de oprichter van La Place, te horen dat het concept niet franchisable is en dat alles in eigen handen gehouden moet worden. Desondanks besloot hij toch een franchise te openen. Deze franchisevestiging opent hij op de luchthaven van Bali. Deze testcase blijkt een enorm succes te zijn. En toont aan dat het concept van La Place zich wel degelijk leent voor franchising. Op Bali opereert La Place met HMS Host, tevens de partner van La Place op Schiphol. Door het gezamenlijke succes en de goede samenwerking ontstond het idee om samen internationaal aan de slag te gaan. Voor La Place was dit een mooie testcase om te kijken of ze inmiddels gereed zijn voor internationale stap. Van den Nieuwenhof wil graag verder internationaliseren probeert meerdere partners te vinden voor deze internationale groei.

Nevenfuncties

Naast zijn functie als CEO van La Place is Van den Nieuwenhof lid van de Raad van Advies van Stenden Small Business & Retail. Verder is hij voorzitter van hockeyclub MHC Soest.

Onderscheidingen

Van den Nieuwenhof werd in 2012 door SMA genomineerd voor de titel van Commercieel Directeur van het jaar 2012. In 2014 krijgt La Place de Marketing Award 2014 uitgereikt. Deze award is een initiatief van marketingnetwerk Foodservice XS. De jury noemde aanpak van de herpositionering van de La Place formule onderscheidend en consistent. Marketingonline.nl stelt jaarlijks een ranglijst op met de beste Nederlandse marketeers, in 2015 stond Van den Nieuwenhof op nummer 8 in de top-100 Nederlandse marketeers.

Gezien zijn succesvolle aanpak bij bedrijven als Hunkemöller en La Place kan Bart van den Nieuwenhof met recht bestempeld worden als Leading Professional.

* Deze Leading Professional is door de redactie geselecteerd

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *